Rozwój Bohatera
Podczas rozgrywki na forum Bloodlines, rozwój większości cech bohatera, oprócz wydatku punktów doświadczenia wymaga również poświęcenia pewnej ilości czasu oraz odegrania czynności związanych opanowaniem Zdolności czy niektórych Dyscyplin. Mając ileś punktów doświadczenia nie wygląda to tak, że postać od razu nabywa lub rozwija daną zdolność po prostu dodając kropkę na karcie postaci. Jedynym wyjątkiem od tej reguły są Atrybuty.
Rozwój Atrybutów
Rozwój
Atrybutów Fizycznych u wampira wygląda stosunkowo prosto. Jest to spowodowane faktem, że jako nieumarły, bohater nie może po prostu iść na siłownię i przybrać na masie, zwiększając tym swoją Siłę czy Wytrzymałość. U postaci wampira, Atrybuty Fizyczne reprezentują to jak dobrze kontroluje swoją vitae. Im lepsza jest kontrola wampira nad krwią w jego żyłach, tym silniejszy, zręczniejszy i wytrzymalszy się staje. Ze względu na poniekąd pasywną naturę rozwoju atrybutów fizycznych, gracz nie ma obowiązku odgrywać żadnych czynności związanych z ich rozwojem, aczkolwiek jeśli ma ochotę, może to zrobić.
W przypadku rozwoju
Atrybutów Społecznych, można przyjąć, że Charyzmę i Oddziaływanie bohater zwiększa trenując przemowy przed lustrem albo w rozmowie z ludźmi, czy to w barze czy innym miejscu. Rozwój Wyglądu z kolei to w większości najzwyczajniejsze poprawienie swojego stylu, noszenie lepszych ubrań, zadbanej fryzury czy makijażu. Zalicza się do tego również styl chodzenia czy mimika twarzy. Praktycznie wszystko to można zmienić z dnia na dzień, choć oczywistym jest, że trudno jest całkowicie wyplenić pewne nawyki, czy zmienić wygląd twarzy.
Rozwój
Atrybutów Umysłowych jest bardzo podobny do fizycznych społecznych. Percepcja oraz Spryt można uznać za pasywnie rozwijane atrybuty, aczkolwiek mogą one być też ćwiczone na wiele sposobów, czy to ćwicząc fizycznie czy przechodząc szkolenie bojowe. W gestii gracza leży to, czy zechce to odgrywać, czy będzie rozwijać te atrybuty pasywnie. Rozwój Inteligencji ma podobne podłoże co atrybuty fizyczne. Jest to proces pasywny, wspomagany przez vitae wampira, ale też przez zewnętrzne stymulanty w postaci np. książek itp.
Rozwój ZdolnoŚci
Inaczej sprawa się ma ze
Zdolnościami. Proces rozwijania Talentów, Umiejętności i Wiedzy wymaga czasu i wysiłku. Każdy wydatek punktów doświadczenia w zdolnościach musi być poprzedzony postem opisującym rozpoczęcie i przebieg treningu lub nauki przy nadzorze Narratora, który zdecyduje w którym momencie dana zdolność została rozwinięta. Taki proces może zająć kilka dni lub parę tygodni, zależnie od rodzaju zdolności, jej poziomu i złożoności działań wykonanych na drodze do jej opanowania. W przypadku Talentów i Umiejętności, proces nauki i rozwoju będzie uwzględniać głównie wysiłek fizyczny, podczas gdy Wiedza będzie wymagała szkolenia na wykładach lub samokształcenia poprzez czytanie książek. Zależnie od charakteru danego bohatera i jego zaangażowania, zarówno pozyskanie nowej zdolności, czyli nabycie pierwszej kropki jak i rozwój już istniejącej zdolności może być łatwiejsze lub trudniejsze. Jednakże, rozwinięcie zdolności do poziomu 4 lub 5 będzie już wymagało bardzo szczegółowych i treściwych opisów czynności, co może być szczególnie trudne w przypadku rzemiosła, zaawansowanej wiedzy lub profesjonalnej umiejętności, jeżeli nie będzie znało się danego tematu chociażby z wikipedii czy innych źródeł. W związku z tym sugerujemy, by pozyskać wcześniej informacje o danej profesji celem łatwiejszego odgrywania wykonywanie działań z nią związanych. Należy pamiętać, że praktyczne zdolności, takie jak prowadzenie pojazdu, rzemiosło, walka, profesjonalne umiejętności i inne, wymagają nauczyciela, gdyż trudno jest opanować takie zdolności wyłącznie poprzez oglądanie telewizji lub czytanie artykułów na ten temat.
Rozwój Dyscyplin
Dyscypliny, podobnie jak Zdolności, wymagają czasu i wysiłku, by je opanować. Zależnie od dyscypliny, ma to swoje podłoże, tak jak atrybuty fizyczne, w kontroli vitae używanej w przypadku większości dyscyplin, lub/oraz skupienia i klarowności umysłu. By nauczyć się pierwszej kropki którejkolwiek nieklanowej dyscypliny - gdzie podstawy klanowych można opanować niemalże intuicyjnie - wymagany jest nauczyciel lub okultystyczne źródła, szczegółowo opisujące działanie danej dyscypliny, aczkolwiek w tym drugim przypadku nauka może trwać znacznie dłużej. Z kolei już sam rozwój dyscyplin wygląda różnie. Rozwój fizycznych dyscyplin, takich jak Potencja, Odporność czy Akceleracja, nie wymaga już niczyjej pomocy, a jedynie samodzielnego treningu i lepszej kontroli vitae. Jednakże w przypadku bardziej zaawansowanych dyscyplin, które na różnych poziomach odblokowują nowe moce, wymagana jest już ingerencja nauczyciela lub okultystyczne źródła opisujące ich działanie. Tak samo jak w przypadku zdolności, tak i tutaj czas potrzebny na opanowanie lub rozwój danej dyscypliny zależny jest od charakteru bohatera, jego zaangażowania oraz samych opisów czynności. Mogą to być dni, a mogą to być tygodnie. Istnieją dyscypliny, których bohater nie powinien posiąść, a przynajmniej nie powinien się z nimi afiszować jeżeli jakimś cudem mu się to uda.
Rozwój Cech Pozycji
Rozwijanie
Cech Pozycji odbywa się w zupełnie inny sposób od wyżej wymienionych cech. Tutaj nie ma możliwości kupienia cech za punkty doświadczenia. Punkty cech pozycji zdobywa się wyłącznie drogą fabularną, poprzez odgrywanie postaci, głównie w trakcie przygód prowadzonych przez Narratora, aczkolwiek okazjonalnie może się zdarzyć, zależnie od sytuacji, że postaci uda się zdobyć lub rozwinąć którąś z cech pozycji podczas swobodnej rozgrywki. Każda z tych cech może zostać w trakcie gry rozwinięta, ale również i utracona, czy to wskutek błędnego działania postaci, czy też za sprawą osób trzecich. Na przykład Domena może zostać oficjalnie nadana przez Księcia za specjalne zasługi, możesz w trakcie gry poznać nowe Kontakty, a także zdobyć Sprzymierzeńców, jeżeli dobrze to rozegrasz, a rozwój Mienia jest możliwy poprzez np. grę na giełdzie, robienie użytku z funkcjonującego, opłacalnego biznesu przynoszącego dochody, czy nawet poprzez pospolitą kradzież. Sława zależy od kontaktu i wpływu postaci na świat śmiertelników, podobnie jak rozwijanie Trzody. Inne cechy rozwinąć znacznie trudniej i w nielicznych przypadkach jest to nawet dość ryzykowne, jak chociażby obniżenie pokolenia poprzez zdiabolizowanie wampira o niższym pokoleniu od postaci gracza. Wszystkie cechy pozycji są cechami płynnymi, co oznacza, że można je także stracić (pomijając pokolenie) w wyniku różnych zdarzeń, w tym za sprawą postaci innych graczy.
Rozwój PozostaŁych Cech
Cechy Charakteru,
Człowieczeństwo oraz
Siła Woli mogą zostać zwiększone i zmniejszone na wskutek działań postaci w trakcie rozgrywki, jednakże w odróżnieniu od Cech Pozycji i Cech Charakteru, Siłę Woli można zwiększyć również pasywnie przy pomocy punktów doświadczenia. Odzyskać w ten sposób nie można jednak Człowieczeństwa, którego wzrost i obniżenie, zależy wyłącznie od moralnych decyzji podejmowanych przez postać. Dobre uczynki i ludzkie zachowania pozwolą zachować i zwiększyć człowieczeństwo bohatera, a nieludzkie zachowania, jak na przykład zabijanie ofiar podczas żywienia itp. doprowadzą do stopniowej utraty człowieczeństwa. Niskie człowieczeństwo otworzy Bestii drogę na powierzchnię, a wiadomo co to oznacza. Podobnie ma się sprawa w przypadku Cech Charakteru, aczkolwiek te zostają zmniejszone na wskutek nieudanych i krytycznych rzutów. Sumienie można odzyskać podobnie jak Człowieczeństwo, Samokontrolę poprzez opanowanie postaci w ciężkich, stresujących sytuacjach, czy też stawiając czoła prowokacjom wszelkiej maści, a Odwagę poprzez przełamywanie strachu bohatera i dokonywanie mniej lub bardziej heroicznych czynów. Maksymalna Siła Woli może być zwiększona podobnie jak Odwaga, a także poprzez stałe działanie zgodnie z naturą bohatera, jednak wymaga to większej ilości czasu. Rozwijając te cechy fabularnie nie ponosi się żadnych kosztów. Zaleca się odgrywanie takich sytuacji, gdyż zwyczajne wkropkowanie tych cech upłyca postać i rozgrywkę.
Inne
Punkty Krwi, mimo że generalnie nie należą do rozwoju postaci jako takiego, to są istotne i technicznie są częścią karty postaci, tak więc należy się kilka słów wyjaśnienia na ten temat. Punkty Krwi można odzyskać wyłącznie podczas żywienia, które można wykonać na dwa sposoby. Najprostszym jest skontaktowanie się z Narratorem, który wykona rzut na polowanie. Od tego rzutu będzie zależało czy polowanie się udało i ile krwi postać odzyskała. Naturalnie, taki rzut jest możliwy wyłącznie w sytuacjach, gdzie postać gracza ma realną możliwość polowania, a więc nie jest w danym momencie uwięziony, skrępowany lub znajdujący się w miejscu z dala od ludzi. Drugim sposobem jest odegranie polowania już w trakcie samej rozgrywki fabularnej, czy to swobodnej czy w trakcie przygody, oczywiście jeżeli nadarzy się taka sposobność. Tutaj oprócz rzutów będzie potrzebny również treściwy, aczkolwiek nieszczególnie długi, opis takiego działania. W odróżnieniu od prostych rzutów w tle, ta opcja daje możliwość wzbogacenia i urozmaicenia sesji o dodatkowe interakcje.
Należy pamiętać, że rozwój bohatera jest nadzorowany przez Narratorów i jedynie oni mogą podjąć decyzję o wzroście Atrybutów, Zdolności I Dyscyplin, utracie lub pozyskaniu Cech Pozycji, Cech Charakteru, Człowieczeństwa czy Sile Woli. Jako że gra na forum Bloodlines opiera się w dużej mierze na narracji, to właśnie właściwe opisy i należyte odgrywanie postaci będą fundamentami na których opierać się będzie jej rozwój.
Czas nabywania nowych ZdolnoŚci i Dyscyplin
Podczas jednej forumowej wiecznej nocy, która zależnie od rozwoju fabuły może trwać od paru tygodni do paru miesięcy, można nabyć maksymalnie jedną nową Zdolność lub Dyscyplinę. Co więcej, czas opanowania nowej Zdolności lub Dyscypliny zależny jest od tego, czy bohater posiada nauczyciela. Jeżeli posiada nauczyciela, opanowanie pierwszej kropki wymaga poświęcenia jednej wiecznej nocy. Jeżeli uczy się sam przy użyciu jakichś zapisków itp. czas opanowania pierwszej kropki może trwać nawet kilka wiecznych nocy, zależnie od rodzaju Zdolności/Dyscypliny oraz źródła, z którego bohater pobiera nauki.
Czas rozwoju Atrybutów, ZdolnoŚci orz Dyscyplin
Czas rozwoju Atrybutu, Zdolności i Dyscypliny zależny jest od aktualnego poziomu danej cechy. Ilość wymaganego do rozwoju czasu zaprezentowana jest w tabeli poniżej:
●○○○○ | Od 1 do 2 wiecznych nocy |
●●○○○ | Od 1 do 2 wiecznych nocy |
●●●○○ | Od 1 do 3 wiecznych nocy |
●●●●○ | Od 2 do 4 wiecznych nocy |
●●●●● | Od 2 do 5 wiecznych nocy |
Czas rozwoju zależy od wielu czynników. Między innymi od czasu jaki postać poświęciła na naukę, warunków w jakich się uczyła, tego czy miała nauczyciela, i tak dalej.
Podczas gdy Atrybuty nie wymagają obowiązkowych opisów i można rozwijać je pasywnie (wymagany czas na rozwój pozostaje bez zmian), to Zdolności i Dyscypliny wymagają właściwych, treściwych opisów towarzyszących nauce. Gracz może równolegle rozwijać maksymalnie po jednej kropce Atrybutu, jednej kropce Zdolności i jednej kropce Dyscypliny swojego bohatera, pod warunkiem, że fabularnie postać ma ku temu sposobność i poświęci temu odpowiednią ilość czasu. Jeżeli przez trzy noce (czyli blisko 2 realne miesiące) nauki kolejnego poziomu Zdolności lub Dyscypliny pojawi się raptem jeden lub dwa krótkie posty lub/oraz postać nie mogła fabularnie poświęcić wiele czasu treningowi lub nauce, czas rozwoju danej cechy się przedłuży.
Przykładowo, jeśli postać gracza ma dość wolnego czasu, może jednocześnie rozwinąć jeden z Atrybutów, szkolić się celem rozwinięcia którejś Zdolności na poziom trzeci, co zajmie jej dwie wieczne noce, a oprócz tego może pracować nad rozwojem swojej priorytetowej dyscypliny na poziom czwarty, co zajmie jej trzy wieczne noce. W obu przypadkach uznając oczywiście, że postać ma nauczyciela. Po ukończeniu nauki zdolności, wciąż pracując nad rozwojem dyscypliny, postać może zacząć rozwijać kolejną kropkę w dowolnej zdolności. Postać nie może w żadnym wypadku rozwijać więcej niż po jednej kropce w Atrybucie, jednej z Zdolności i jednej w Dyscyplinie, niezależnie od tego ile ma dostępnych punktów doświadczenia. Dopiero po ukończeniu treningu/nauki jednej z tych cech, może rozpocząć naukę innej lub kolejnego poziomu tej samej.
Warto tutaj również dodać, że podczas jednej forumowej wiecznej nocy, gracz może rozwinąć maksymalną Siłę Woli o nie więcej niż jeden punkt, niezależnie od pozostałych cech. Opisy są tutaj oczywiście, tak jak w przypadku Atrybutów, w pełni opcjonalne.
Ten system rozwoju ma na celu utrzymać pewną równowagę pomiędzy realistycznym czasem rozwoju umiejętności postaci, a ich zwykłym wykropkowaniem. Tak więc wciąż postacie graczy pozostają pod tym względem specjalnymi "snowflake'ami", które stosunkowo szybko się uczą, podczas gdy jednocześnie muszą jednak poświęcić trochę czasu i wysiłku.